Aan de slag met de mediaprofielen - Willemien Laenens (imec-SMIT-VUB)
Programma:
E-inclusie.beAflevering:
Aan de slag met de mediaprofielen - Willemien Laenens (imec-SMIT-VUB)Genre:
GetuigenisBron:
Mediawijs.beTaal:
NederlandsInterview Willemien Laenens (imec-SMIT-VUB)
Willemien Laenens gaat in bovenstaand videointerview dieper in op een aantal werkvormen met de mediaprofielen, die ze vanuit de Vrije Universiteit Brussel toepast om aanbod en beleid van een organisatie, stad of gemeente door te lichten.
3 werkvormen
Werkvorm 1: Inzicht in je eigen mediaprofiel
- Doel: jouw doelpubliek laten nadenken over hun eigen mediagebruik, hun persoonlijke keuzes in het gebruik van digitale media en hierover te discussiëren met anderen.
- Aanpak:
- Stap 1
- Vorm groepen van maximum 8 personen
- Bespreek de mediaprofielkaarten: benoem de belangrijkste drempels en pluspunten van ieder profiel.
- Laat de deelnemers hun eigen profiel kiezen uit de mediaprofielkaarten of laat iedereen de mediaprofieltest afnemen op http://www.mediaprofiel.be.
- Stap 2
- Laat iedere deelnemer zijn profiel toelichten. Klopt dat profiel of niet? Waarom wel of niet?
- Stap 3
- Benoem per profiel wat er nodig is om:
- je zwakke punten te verbeteren,
- je sterke punten te benutten en verder te ontwikkelen.
- Denk na over welke bijkomende vormingen of hulp je hierbij nodig hebt, en vraag naar de ervaringen in de groep
- Benoem per profiel wat er nodig is om:
- Stap 1
Werkvorm 2: Inzicht in de mediaprofielen van teamleden
- Doel: nadenken over de diversiteit aan mediaprofielen die juist wel of juist niet aanwezig is in je eigen organisatie.
- Aanpak:
- Stap 1
- Vorm groepen van maximum 8 personen
- Bespreek de mediaprofielkaarten: benoem de belangrijkste drempels en pluspunten van ieder profiel.
- Laat het team hun eigen profiel kiezen uit de mediaprofielkaarten of laat alle teamleden de mediaprofieltest afnemen op http://www.mediaprofiel.be.
- Stap 2
- Laat ieder teamlid zijn profiel toelichten. Klopt dit profiel of niet?Waarom wel/niet?
- Stap 3
- Benoem per profiel wat nodig is aan nieuwe of bestaande digitale processen of diensten in je organisatie om
- de zwakke punten te verbeteren,
- de sterke punten te benutten en verder te versterken.
- Denk na over welke bijkomende vormingen of hulp het team hierbij nodig heeft, en vraag naar de ervaringen in de groep. Vertrek hierbij van een breed kader (toegang, kennis, vaardigheden, attitude, ondersteuning ...)
- Benoem per profiel wat nodig is aan nieuwe of bestaande digitale processen of diensten in je organisatie om
- Stap 1
Werkvorm 3: Inzicht in de mediaprofielen van het doelpubliek
- Doel: samen met digitale en doelgroeporganisaties werken aan e-inclusieoplossingen voor ieder mediaprofiel.
- Aanpak:
- Stap 1
- Stap 2
- Laat iedere groep zijn profiel bespreken door volgende vragen te beantwoorden:
- Wordt dit profiel bereikt? Wie zijn de actoren die dit profiel bereiken? Welke communicatiestrategie wordt gebruikt?
- Welk pedagogisch aanbod is er voor dit profiel binnen de regio, gemeente of stad? Hoe sluit dit aan bij de leernoden van het profiel? Wordt hier voldoende op ingespeeld?
- Laat iedere groep zijn profiel bespreken door volgende vragen te beantwoorden:
- Stap 3
- Benoem per profiel wat er nodig is om:
- de zwakke punten in de communicatie en de pedagogische ondersteuning te verbeteren,
- de sterke punten in de communicatie en de pedagogische ondersteuning te versterken.
- Benoem per profiel wat er nodig is om:
Meer over de mediaprofielen
- De digitale eekhoorn
- De digitale das
- Het digitaal everzwijn
- De digitale vos
- De digitale kat
- Het digitaal konijn
- De digitale ree
- De digitale egel
- De digitale beer
- De digitale wolf
- Wil je je eigen profiel ontdekken? Doe de Mediaprofieltest!
- Of ben je op zoek naar werkvormen om met de mediaprofielen aan de slag te gaan?
De Digitale Mediaprofielen kwamen tot stand in een samenwerking tussen Mediawijs en imec-SMIT-VUB.
| In de publicaties en producten van het B-BICO-project wordt slechts de mening van de auteur(s) weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie. |