Media
17 oktober 2017

Aan de slag met de mediaprofielen - Willemien Laenens (imec-SMIT-VUB)

Programma: 
E-inclusie.be
Aflevering: 
Aan de slag met de mediaprofielen - Willemien Laenens (imec-SMIT-VUB)
Genre: 
Getuigenis
Bron: 
Mediawijs.be
Taal: 
Nederlands

Interview Willemien Laenens (imec-SMIT-VUB)

Willemien Laenens gaat in bovenstaand videointerview dieper in op een aantal werkvormen met de mediaprofielen, die ze vanuit de Vrije Universiteit Brussel toepast om aanbod en beleid van een organisatie, stad of gemeente door te lichten.

3 werkvormen

Werkvorm 1: Inzicht in je eigen mediaprofiel 

  • Doel: jouw doelpubliek laten nadenken over hun eigen mediagebruik, hun persoonlijke keuzes in het gebruik van digitale media en hierover te discussiëren met anderen.
  • Aanpak:
    • Stap 1
    • Stap 2
      • Laat iedere deelnemer zijn profiel toelichten. Klopt dat profiel of niet? Waarom wel of niet?
    • Stap 3
      • Benoem per profiel wat er nodig is om:
        • je zwakke punten te verbeteren,
        • je sterke punten te benutten en verder te ontwikkelen.
      • Denk na over welke bijkomende vormingen of hulp je hierbij nodig hebt, en vraag naar de ervaringen in de groep 

Werkvorm 2: Inzicht in de mediaprofielen van teamleden

  • Doel: nadenken over de diversiteit aan mediaprofielen die juist wel of juist niet aanwezig is in je eigen organisatie.
  • Aanpak:
    • Stap 1
    • Stap 2
      • Laat ieder teamlid zijn profiel toelichten. Klopt dit profiel of niet?Waarom wel/niet?
    • Stap 3
      • Benoem per profiel wat nodig is aan nieuwe of bestaande digitale processen of diensten in je organisatie om
        • de zwakke punten te verbeteren,
        • de sterke punten te benutten en verder te versterken.
      • Denk na over welke bijkomende vormingen of hulp het team hierbij nodig heeft, en vraag naar de ervaringen in de groep. Vertrek hierbij van een breed kader (toegang, kennis, vaardigheden, attitude, ondersteuning ...)

Werkvorm 3: Inzicht in de mediaprofielen van het doelpubliek 

  • Doel: samen met digitale en doelgroeporganisaties werken aan e-inclusieoplossingen voor ieder mediaprofiel. 
  • Aanpak:
    • Stap 1
      • Stel een (representatieve) groep samen van digitale partners en doelgroeporganisaties
      • Verdeel de groep in kleinere teams. Plaats een team bij ieder profiel. Indien er niet voldoende deelnemers zijn, zorg je voor een doorschuifsysteem zodat ieder profiel zeker wordt behandeld.
    • Stap 2
      • Laat iedere groep zijn profiel bespreken door volgende vragen te beantwoorden:
        • Wordt dit profiel bereikt? Wie zijn de actoren die dit profiel bereiken? Welke communicatiestrategie wordt gebruikt?
        • Welk pedagogisch aanbod is er voor dit profiel binnen de regio, gemeente of stad? Hoe sluit dit aan bij de leernoden van het profiel? Wordt hier voldoende op ingespeeld?
    • Stap 3
      • Benoem per profiel wat er nodig is om:
        • de zwakke punten in de communicatie en de pedagogische ondersteuning te verbeteren,
        • de sterke punten in de communicatie en de pedagogische ondersteuning te versterken.

Meer over de mediaprofielen

  1. De digitale eekhoorn
  2. De digitale das
  3. Het digitaal everzwijn
  4. De digitale vos
  5. De digitale kat
  6. Het digitaal konijn
  7. De digitale ree
  8. De digitale egel
  9. De digitale beer
  10. De digitale wolf

De Digitale Mediaprofielen kwamen tot stand in een samenwerking tussen Mediawijs en imec-SMIT-VUB.

Medegefinancierd door de Europese Unie - De financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen In de publicaties en producten van het B-BICO-project wordt slechts de mening van de auteur(s) weergegeven. De Europese Unie is niet aansprakelijk voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de informatie in deze publicatie.

Tags

Gerelateerd

Onderzoeksmonitor
augustus 2020
Onderzoeksmonitor
april 2020
Onderzoeksproject
maart 2015 - maart 2019